Geplaatst op
In het tijdperk van de digitale transformaties wenden steeds meer organisaties tot allerlei softwareoplossingen om hun eigen processen en procedures te digitaliseren om mee te gaan in de strijd met hun concurrentie. Eén van de meest populaire oplossingen is Customer Relationship Management-software. Dit systeem brengt klantrelatieprocessen van het bedrijf digitaal in kaart om deze zo goed mogelijk te kunnen beheren en optimaliseren.
Daarnaast fungeert de software ook als een centrale database voor alle gegevens van uw klanten. Deze worden opgeslagen in separate klantbestanden, waar uw personeel alles over die specifieke klant kan vinden. Dit bevat dus niet alleen stamgegevens zoals naam of adres, maar ook informatie over de aankoopgeschiedenis of voorkeuren van contact.
Voordelen van CRM-software
Zodoende helpt CRM-software dus om bedrijven een 360-graden beeld te geven van haar eigen klanten. Voor de salesafdeling is dit zeer waardevolle informatie om op basis hiervan gerichtere aanbiedingen te kunnen doen en leads om te zetten in klanten. Een beter begrip van de klant draagt uiteindelijk ook bij aan een hogere klantloyaliteit.
Zo kan de klantenservice betere individuele ondersteuning bieden, omdat zij beschikken over alle belangrijke informatie van de klant. Daarnaast kunnen zij nieuwe informatie eenvoudig toevoegen aan het klantenbestand. Een andere handige bijkomstigheid is dat informatie toegankelijk is voor al het personeel. Wanneer iemand afwezig is of het bedrijf verlaat, gaat de informatie niet verloren. Iedere medewerker zou dus in staat moeten zijn om iedere klant van dienst te zijn. Dankzij de beschikbaarheid van informatie in het klantenbestand kunnen klanten efficiënt en goed geholpen worden. Dit voorkomt tevens wachttijden, die tegenwoordig steeds minder worden getolereerd.
CRM-software is vooral voordelig wanneer deze is verbonden met de bestaande IT-infrastructuur van het bedrijf. Vooral de koppeling met eventuele bestaande ERP-software is van cruciaal belang, dit is namelijk het hart van de eigen IT-infrastructuur van het bedrijf. Het zorgt ervoor dat medewerkers in realtime informatie over bestellingen, levertijden of voorraadniveaus kunnen bekijken en deze op iedere gegeven moment aan de klant kunnen verstrekken.
Belang van CRM-selectie
Wij hopen dat het inmiddels duidelijk is geworden dat CRM-software talloze voordelen met zich meebrengt. Het helpt bedrijven om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten beter te behouden. Om een dergelijk systeem zijn volledige potentieel te laten benutten, moet het echter ook geschikt zijn om daadwerkelijk toe te passen binnen uw bedrijf. CRM-software moet in staat zijn om alle klantrelatieprocessen in kaart te brengen. Omdat ieder bedrijf anders in elkaar steekt, verschillen de vereisten voor een geschikt systeem per bedrijf. Daarom is het van cruciaal belang om geen overhaaste beslissingen te nemen als het aankomt op het kiezen van Customer Relationship Management-software.
Bent u benieuwd naar meer tips in de keuze voor een geschikt CRM-systeem voor uw bedrijf? Klik dan hier voor een overzicht met daarin de belangrijkste aandachtpunten op een rij.
Zo zorgt u ervoor dat uw CRM-selectie slaagt
Om ervoor te zorgen dat u voor het juiste systeem kiest, moet u ervoor zorgen dat u eerst goed naar uw eigen voorwaarden en processen kijkt. In principe gaat dit eigenlijk op voor de start van ieder nieuw project, begin met een grondige zelfreflectie. Zorg dat u een goed beeld heeft van de bestaande processen en pas deze waar nodig aan.
Als u uw eigen processen en randvoorwaarden van het systeem duidelijk in kaart heeft gebracht, bent u in staat om een behoefteprofiel op te stellen. U kan hiervoor gebruik maken van een specificatieblad. Pas als u dit allemaal overzichtelijk hebt vastgelegd kan u naar buiten gaan kijken en de markt gaan verkennen.
Het is in ieder bedrijf van groot belang om zorgvuldig met de financiën om te gaan en om, waar mogelijk, zoveel mogelijk te besparen. Het is echter aan te raden om niet te zuinig te zijn in de aanschaf van bedrijfssoftware en echt te gaan voor een systeem dat uw eigen CRM-processen goed kan ondersteunen. De implementatie van bedrijfssoftware is namelijk altijd een investering in uw eigen bedrijf.
Raakt u nog niet uitgelezen over dit onderwerp? Neem dan een kijkje op CRMoverzicht.nl voor ‘De zes stappen van een CRM-implementatie’ en vul het formulier op de vergelijkingspagina in om te zien welke CRM-aanbieder u het beste zou kunnen helpen met de implementatie van uw nieuwe systeem.